Blogopmaak

Administratie ordenen en opschonen

Esmerijn van Dijk

Het opschonen en ordenen van de administratie

Een nieuwjaar is weer begonnen. Het is verstandig om elke keer aan het begin van het jaar de administratie door te nemen, op te schonen en goed te ordenen. Wanneer je dit jaarlijks oppakt kun je er het hele jaar weer tegen aan.


Opschonen van de administratie

Begin als eerste met het opschonen van de administratie. Denk er wel om dat er vaak privacy gevoelige informatie op de documenten staat. Gebruik daarom een papierversnipperaar voor het vernietigen van de documenten.


Om we weten welke documenten je aan het begin van het jaar kunt opschonen is het van belang om de bewaartermijnen te weten.  De bewaarplicht voor de ondernemer is 7 jaar. Deze bewaarplicht geldt voor de meeste documenten in de administratie. Voor particulieren geldt geen bewaarplicht. Wel is het goed om te weten dat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen. Het is dus verstandig om documenten die betrekking hebben op belastingzaken (inclusief jaaropgaven en bankafschriften) minimaal 5 jaar (digitaal) te bewaren. De oudere documenten kun je dus opschonen.


Verder kun je de garantiebewijzen van de diverse producten bekijken. Controleer of jet het product nog in bezit hebt en of de garantietermijn nog niet verlopen is. Is dit wel het geval dan kun je het garantiebewijs of de factuur/ bon vernietigen.


Je kunt ook je diverse polissen doornemen. Alleen het nieuwste exemplaar hoef je te bewaren. De oudere polissen zijn niet meer geldig en hoef je dus ook niet te bewaren.


Ordenen van de administratie

Zorg in eerste instantie dat je voldoende ordners, hangmappen of bakjes hebt waar je de administratie in wilt sorteren. Om de juiste opbergmaterialen te kunnen kopen is het verstandig om eerst de documenten te bekijken en te bedenken op welke manier je de documenten wilt gaan ordenen. Weet je op welke manier je je administratie wilt ordenen. Schaf dan de benodigde materialen aan.


Maak vervolgens een logische indeling door de ordners, hangmappen of bakjes te labelen. Je kunt er voor kiezen om de administratie per jaar in een map te stoppen en hier met tabbladen een onderverdeling naar onderwerpen in te maken. Maar je kunt ook per onderwerp een map/bakje gebruiken.


Het is in ieder geval handig om een indeling te maken met de volgende onderwerpen:

  • Werk
  • Woning
  • Verzekeringen
  • Belastingzaken
  • Garantiebewijzen


De genoemde onderwerpen kun je ook nog onderverdelen als dit het overzichtelijker voor je maakt. Je kunt de map met Belastingzaken bijvoorbeeld nog onderverdelen naar jaar en de map met verzekeringen kun je bijvoorbeeld onderverdelen naar de verschillende soorten verzekeringen die je hebt.


Nu je een structuur hebt opgezet kun je de documenten in de juiste mappen of bakjes opbergen. Je kunt er nu weer een jaar tegen aan. In de loop van het jaar hoef je alleen nog maar de inkomende documenten in de juiste mappen of bakjes op te bergen.


TIP: Als je nu toch met de administratie bezig bent, neem dan ook je abonnementen en verzekeringen door. Bekijk of ze nog voldoen en of je deze wellicht goedkoper ergens anders af kan sluiten.


Uiteraard klinkt dit allemaal heel leuk, maar het zelf uitvoeren is soms nog niet zo makkelijk als het lijkt. Heb je hierbij hulp nodig? Kijk dan hier voor de mogelijkheden of neem contact met mij op.


 


Herfst
11 september 2023
Slimme Opruimtips voor een Knusse Herfst
Vakantie
12 mei 2023
Handige tips voor een betaalbare en leuke zomervakantie
Lente
door Esmerijn van Dijk 7 maart 2023
Tips om opgeruimd het voorjaar te beginnen
Huis op orde
door Esmerijn van Dijk 23 januari 2023
Kijk jij naar je Huis op Orde op SBS6 en heb je ook hulp nodig? Lees mijn blog en neem contact op.
Black Friday
door Esmerijn van Dijk 22 november 2022
Black Friday budget tips
Toyjail
door Esmerijn van Dijk 14 september 2022
De Toy Jail Wordt je ook zo moe van al het speelgoed en de andere spullen van je kinderen die rondslingeren? Ben je het zat dat je de hele dag bezig bent om dezelfde spullen weer op te ruimen. Je kinderen zijn uiteraard helemaal blij met al hun spullen en speelgoed, maar voor jou kan het een grote ergernis zijn wanneer je weer eens op een legoblokje of een Playmobil poppetje gaat staan. Je kan natuurlijk proberen om je kinderen te overtuigen van het feit dat opruimen heel leuk is. Maar de kans is groot dat dit niet gaat werken. De Spullen Gevangenis kan dan een goed hulpmiddel zijn om je woonkamer vrij te houden van allerlei kinderspullen die rondzwerven. Wat is een Spullen Gevangenis of Toy Jail Als je op social media zoekt naar Toy Jail kun je een hoop voorbeelden vinden. Het principe is ontstaan voor kinderspeelgoed, maar eigenlijk kun je het voor alle spullen van de kinderen gebruiken. Het concept is het heel simpel. De spullen gevangenis is een plek waar je spullen in opbergt die je kinderen rond hebben laten slingeren. Je kunt hiervoor een mand of doos nemen, maar een doorzichtige box waarin de spullen goed zichtbaar zijn werkt het best. De spullen die na een bepaalde tijd niet opgeruimd zijn stop je in deze box. De kinderen kunnen, doordat de box doorzichtig is goed zien dat de spullen in de gevangenis zijn beland. Hoe werkt de Spullen Gevangenis Maak van de voren duidelijke afspraken met de kinderen. Spreek af op welke tijd alles opgeruimd moet zijn. Dit kan zijn aan het eind van de dag of op bepaalde momenten gedurende de dag. Ik heb met mijn kinderen afgesproken dat de spullen opgeruimd moeten zijn voor ze naar bed gaan, maar ook voor ze buiten gaan spelen. Wanneer er op zo'n tijdstip nog spullen rondslingeren leg ik deze in de spullen gevangenis. Vervolgens hebben wij taakjes bedacht waarmee de kinderen de spullen terug kunnen verdienen. Je kunt ook de afspraak maken dat de spullen er standaard na een bepaalde tijd uit mogen of bij één bepaalde taak weer terug verdiend worden. Een andere optie is om een beloningssysteem te maken en dat er steeds bij een bepaald aantal punten iets terug gepakt mag worden uit de spullen gevangenis.
Georganiseerde start
door Esmerijn van Dijk 4 september 2022
Een goede start na de zomervakantie Na een mooie en lange zomer is het weer tijd om aan de slag te gaan. Iedereen is weer helemaal uitgerust om fris van start te gaan of is al begonnen. Het nieuwe schooljaar is begonnen en ook de meeste mensen zijn weer aan het werk. Dit vraagt ook om je "normale" leven weer op te pakken.
Dure boodschappen
door Esmerijn van Dijk 19 juli 2022
Alles wordt steeds duurder inclusief de boodschappen Je kunt er bijna niet om heen. Alles wordt steeds duurder, de kranten staan er vol mee en ook in je portemonnee begin je dit te merken. De prijzen in de supermarkten stijgen bijna dagelijks. Hoe kan je hier mee omgaan en waar kun je zelf nog op letten?
Tips
door Esmerijn van Dijk 24 juni 2022
Tips voor een opgeruimder huis vind je in mijn blog
Share by: