De dagen worden langer en de zomer komt er aan. Een mooi moment om je huis weer een beetje op orde te brengen. Je hoeft echt geen hele dagen bezig te zijn met opruimen en organiseren, maar als je elke keer een beetje doet kom je er ook.
Hier volgen enkele tips voor bij het opruimen van je huis.
1. Wees niet bang om er een verschrikkelijke puinhoop van te maken!
Het lijkt misschien niet logisch, maar je moet echt alles uit je laden en kasten halen om het later op een goede en functionele manier te kunnen organiseren. Wees dus niet bang om er eerst een puinhoop van te maken!
Door alles uit de laden en kasten te halen kom je er pas achter wat je écht allemaal hebt. Je bent dan veel beter in staat een afweging te maken tussen welke spullen er in de nieuwe georganiseerde plek moeten komen en van welke spullen je beter afscheid kan nemen. Ineens zie je dat je 5 dezelfde pollepels hebt of 10 dezelfde soort jurkjes die je nooit draagt. Hier kom je niet achter als je niet echt alles uit de laden en kasten haalt. Dus..........maak er gewoon eerst een puinhoop van. Het komt daarna echt wel goed!
2. Ruim op terwijl je bezig bent
Begin dus niet eerst met opruimen, want dan krijg je de klus nooit geklaard. Je moeten de spullen meteen uitzoeken en daarna pas netjes opruimen. Er komen altijd spullen uit bijvoorbeeld keukenlades die je niet gebruikt, niet nodig hebt of niet eens wist dat je ze had. Deze kun je meteen weg doen. Als je eerst alles gaat opruimen, nemen deze spullen ruimte in beslag die je juist kunt gebruiken voor het netjes organiseren van de spullen die je wel wilt houden. Het zou zonde zijn als je na een korte tijd weer opnieuw moet beginnen met opruimen, omdat je er achter komt dat je in die ene la nog van alles hebt gestopt dat je eigenlijk helemaal niet gebruikt. Pak dus beter een kleine ruimte in één keer goed aan dan eerst van alles maar half op te ruimen.
3. Bijpassende bakken en potten doen wonderen
Als je een kast hebt met allerlei verschillende formaten en kleuren potten, bakjes en pakjes ziet alles er al snel rommelig en onoverzichtelijk uit. Als je alles in dezelfde soorten potten of bakken doet, ziet alles er al snel opgeruimd uit. Zelfs als je de spullen ongeorganiseerd in een bak stopt, kun je alles er al netter uit laten zien. (overigens zou ik het zoals hierboven aangegeven beter in één keer goed doen) Als je vervolgens de potten en bakjes een mooi label geeft, ziet het er helemaal mooi uit. Voor labels kun je verschillende labelwriters gebruiken. Ik gebruik de Brother P-cube, waarmee je elke mogelijke lay-out voor een label kan ontwerpen. Dit werkt heel handig via een app op je smartphone. Je kunt ze snel maken en het ziet er ook nog eens leuk uit!
4. Maak speciale plekken voor je favoriete spullen
Maak voor bijvoorbeeld de koffie spullen een mooie aparte hoek/plek op het aanrecht. Zet hier een plateau met bakjes van dezelfde soort neer en ruim je spullen bij elkaar op. In plaats van je spullen hier en daar op te bergen, combineer je ze per thema voor een mooiere en functionelere ruimte! De spullen zijn makkelijk te vinden en het ziet er ook nog eens heel leuk uit.
5. Label alles!
Oké, je hoeft niet letterlijk alles te labelen, maar zoveel als je kunt. Het geeft je overzicht en je kunt alles op deze manier makkelijk terug vinden. Een tip voor de keuze van de labels, houdt het zo breed mogelijk. Je hoeft de labels dan niet elke keer te vernieuwen. Het hebben van een bak met het label 'snacks' is een brede categorie en gemakkelijker bij te houden dan iets specifieks zoals “nootjes’ of 'chips'. Denk dus goed na over de indeling van je labels. Dit scheelt op een later tijdstip weer werk.
6. Inkopen en retourneren
Niets zo vervelend als er tijdens het organiseren achter te komen dat je te weinig opbergmogelijkheden hebt ingekocht. Als je naar de winkel gaat om bakjes etc te kopen, meet dan van te voren de ruimte goed op. Schrijf dit op en neem dit mee naar de winkel. Soms kan je in de winkel staan en niet meer weten wat je nodig hebt, omdat je allerlei handige spullen ziet. Vaak koop je dan uiteindelijk één ding om te proberen en blijkt later dat je er meer van kunt gebruiken. Zorg dus dat je goed weet wat je nodig hebt en koop bij twijfel in ieder geval voldoende. Je kunt dan in één keer door gaan met het organiseren en mocht je onverhoopt toch iets over houden kun je dit altijd retourneren of op een later moment in een andere ruimte gebruiken.
7.
Bewaar per categorie
Vaak heb je spullen van dezelfde categorie verspreid door je huis liggen. Spullen als rietjes, servetjes of slingers kunnen overal door huis liggen en op het moment dat je ze nodig hebt zijn ze niet te vinden. Groepeer je spullen bij elkaar. Bedenk goed welke categorieën spullen je hebt en maak daar een verdeling in. Leg bijvoorbeeld alles voor een feestje op 1 plek. Je kunt de spullen dan veel makkelijker terug vinden, dan wanneer je de spullen alleen per soort opbergt.
8.
Zorg dat de functie voorop staat, daarna komt de rest
Niet elke lade en elke ruimte hoeft mooi te zijn. Sommige zullen plekken zullen mooier zijn dan andere en dat is OK! Bepaal wat je het meeste gebruikt en geef daar prioriteit aan en maak dit functioneel. Later kun je er altijd voor kiezen om sommige plekken juist super mooi te gaan maken. Maar uiteindelijk heeft iedereen wel ergens een lade of ruimte die niet mooi ingericht is en dat is ook OK!
Esmerijn van Dijk
Oosterhout NB
info@esmerijn.nl
06-18763827
KVK nr. 85338109
BTW nr. NL004084436B45